70 sekund

dobre praktyki marketingu

Nikt tego nie zapamięta

Nie powinien być za długi czy pokraczny, bo dziwnie to wygląda, ale i tak nikt go nie zapamiętuje. Moim zdaniem jego rola jest przez Pana przeceniana. Mniej więcej tak wyglądała korespondencja z jednym z czytelników e-booka. Mowa w niej oczywiście o adresie internetowym. W e-mailowym dyskursie wymieniliśmy się ciekawymi uwagami, a sytuacja wydała mi się na tyle interesująca, że argumentację przytaczam tutaj.

W poszukiwaniu konkretnej firmy i tak wykorzystujemy wyszukiwarki, a fakt, że nie każda firma ma możliwość zawarcia w domenie internetowej swojej nazwy dodatkowo taki stan potęguje. Zapamiętanie i ręczne wpisywanie adresów ma miejsce tylko dla największych serwisów typu gazeta czy fb.

Co jednak powoduje, że właśnie te adresy są zapamiętywane? To, że zapamiętywać wcale ich nie trzeba!

Ogłoszenia o pracę, domeny .pl – praca, gowork, jobpilot, pracuj, jobaid, infopraca. Do ulubionych dodałeś wszystkie te adresy, jednak akurat nie masz dostępu do swoich zasobów. Jest wielce prawdopodobne, że z powyższych 6. domen użyjesz pracuj i praca. Jak to możliwe, przecież wcale nie próbowałeś ich zapamiętywać? Nie musiałeś, nie wymagają celowego budowania w umyśle skojarzeń jakiściągznaków.pl=praca, gdyż po prostu praca i pracowanie są ich adresami.

Jeżeli na rynku funkcjonuje kilka podmiotów, posługujących się podobnymi domenami, również łatwiej (i częściej) trafisz pod ten najbardziej oczywisty adres. Z zestawu domen generycznych branża24.pl, grupa-branża.pl, branża.eu, ebranża.eu, e-branża.pl, branża.pl najprawdopodobniej w pierwszej kolejności przywołasz z pamięci domeny branża.pl i branża.eu (gdzie „branża” oznacza przedmiot działalności).

Cały sekret polega na posługiwaniu się domeną, która jest tak intuicyjna i naturalna, że w odpowiednim momencie sama wyskoczy spod palców na klawiaturę, bo zapamiętywać jej nie trzeba. Dzieje się tak nie tylko w przypadku domen generycznych – jeżeli zapamiętasz nazwę firmy, najprawdopodobniej w pierwszej kolejności wpiszesz w przeglądarce (w przypadku rynku polskiego) kombinację nazwa firmy + .pl lub nazwa firmy + .com dla projektów międzynarodowych.

Od domeny ważniejsza jest treść. Jeśli jest dobra, to właśnie treść się wypozycjonuje.

Odpowiednio przygotowana i wdrożona strategia wprowadzenia marki na rynek pozwala uniknąć tego typu dylematów. Roli domeny w biznesie nie sposób nie doceniać, ale też najlepsza domena nie pomoże, gdy obsługa i/lub produkt nie spełniają oczekiwań odbiorców, brak jest odpowiedniej promocji czy strona internetowa jest nieprzyjazna użytkownikom.

Nie ma rzeczy ważnych i ważniejszych, dopiero połączenie wielu elementów utworzy spójną całość. Kto zna odpowiedź na pytanie „ważniejsza jest ręka czy noga?”, niech podniesie rękę… albo nogę.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on Twitter
  • ink

    jobaid kieruje na pracuj 🙂

    • Mateusz Wozniak

      Promowanie silniejszej i bardziej wyrazistej marki. Nie pamiętam, czy od zawsze jobaid należało do pracuj? Ktoś wie?