70 sekund

dobre praktyki marketingu

Nikt tego nie zapamięta

Nie powinien być za długi czy pokraczny, bo dziwnie to wygląda, ale i tak nikt go nie zapamiętuje. Moim zdaniem jego rola jest przez Pana przeceniana. Mniej więcej tak wyglądała korespondencja z jednym z czytelników e-booka. Mowa w niej oczywiście o adresie internetowym. W e-mailowym dyskursie wymieniliśmy się ciekawymi uwagami, a sytuacja wydała mi się na tyle interesująca, że argumentację przytaczam tutaj.

W poszukiwaniu konkretnej firmy i tak wykorzystujemy wyszukiwarki, a fakt, że nie każda firma ma możliwość zawarcia w domenie internetowej swojej nazwy dodatkowo taki stan potęguje. Zapamiętanie i ręczne wpisywanie adresów ma miejsce tylko dla największych serwisów typu gazeta czy fb.

Co jednak powoduje, że właśnie te adresy są zapamiętywane? To, że zapamiętywać wcale ich nie trzeba!

Ogłoszenia o pracę, domeny .pl – praca, gowork, jobpilot, pracuj, jobaid, infopraca. Do ulubionych dodałeś wszystkie te adresy, jednak akurat nie masz dostępu do swoich zasobów. Jest wielce prawdopodobne, że z powyższych 6. domen użyjesz pracuj i praca. Jak to możliwe, przecież wcale nie próbowałeś ich zapamiętywać? Nie musiałeś, nie wymagają celowego budowania w umyśle skojarzeń jakiściągznaków.pl=praca, gdyż po prostu praca i pracowanie są ich adresami.

Jeżeli na rynku funkcjonuje kilka podmiotów, posługujących się podobnymi domenami, również łatwiej (i częściej) trafisz pod ten najbardziej oczywisty adres. Z zestawu domen generycznych branża24.pl, grupa-branża.pl, branża.eu, ebranża.eu, e-branża.pl, branża.pl najprawdopodobniej w pierwszej kolejności przywołasz z pamięci domeny branża.pl i branża.eu (gdzie „branża” oznacza przedmiot działalności).

Cały sekret polega na posługiwaniu się domeną, która jest tak intuicyjna i naturalna, że w odpowiednim momencie sama wyskoczy spod palców na klawiaturę, bo zapamiętywać jej nie trzeba. Dzieje się tak nie tylko w przypadku domen generycznych – jeżeli zapamiętasz nazwę firmy, najprawdopodobniej w pierwszej kolejności wpiszesz w przeglądarce (w przypadku rynku polskiego) kombinację nazwa firmy + .pl lub nazwa firmy + .com dla projektów międzynarodowych.

Od domeny ważniejsza jest treść. Jeśli jest dobra, to właśnie treść się wypozycjonuje.

Odpowiednio przygotowana i wdrożona strategia wprowadzenia marki na rynek pozwala uniknąć tego typu dylematów. Roli domeny w biznesie nie sposób nie doceniać, ale też najlepsza domena nie pomoże, gdy obsługa i/lub produkt nie spełniają oczekiwań odbiorców, brak jest odpowiedniej promocji czy strona internetowa jest nieprzyjazna użytkownikom.

Nie ma rzeczy ważnych i ważniejszych, dopiero połączenie wielu elementów utworzy spójną całość. Kto zna odpowiedź na pytanie „ważniejsza jest ręka czy noga?”, niech podniesie rękę… albo nogę.